Filmo anonsas
Įvadas
Įvadas
Prieš
pradėdamas analizuoti filmą trumpai papasakosiu jo režisieriaus S. Kubriko
biografiją.
Šis filmų kūrėjas yra gimęs 1928 metais Jungtinėse Amerikos
Valstijose, Niujorko mieste, tačiau didžiąją savo gyvenimo dalį jis praleido
Anglijoje, todėl nemažai jo filmų, tarp jų ir ,,Prisukamas apelsinas" buvo
filmuojami būtent šioje šalyje. Iš pradžių penkis metus jis dirbo fotografu
amerikiečių žurnalui ,,Look", o režisieriaus karjerą pradėjo tik nuo 1950
metų, kuomet pasukęs kinematografijos keliu emė kurti trumpus dokumentinius
filmukus, tokius kaip ,,Kovos diena" (,,Day of the Fight", 1951 m.)
,,Skrendantis Padre" (,,The Flying Padre", 1951 m.) ir
,,Jūrininkai" (,,The Seafarers", 1953 m.). Pirmąjį meninį filmą,
pavadinimu ,,Baimė ir aistra" (,,Fear and Desire") šis režisierius
išleido 1953 metais. Po premjeros filmas
susilaukė daug teigiamų komentarų apie akivaizdų Kubriko režisūros talentą.
Labiausiai pasisekusiu Kubriko filmu yra laikomas 1968 – aisiai
pasirodęs jo bei mokslinės fantastikos pradininko, britų rašytojo Arturo Čarlso
Klarko (Arthur Charles Clarke) bendradarbiavimo rezultatas - ,,2001 m. kosminė
odisėja" (,,2001: A Space Odyssey"). Kitas ne ką mažesnės šlovės
pelnęs jo darbas yra 1980 metais pagal Styveno Kingo (Stephen King) romaną
pastatytas mistinis siaubo filmas ,,Švytėjimas“ (,,The Shining"), kuriame
pagrindinį vaidmenį atliko visiems gerai žinomas amerikiečių aktorius Džekas
Nikolsonas (Jack Nicholson). Paties režisieriaus nuomone, pats geriausias jo
darbas yra 1999 metais sukurtas filmas
,,Plačiai užmerktos akys" (,,Eyes Wide Shut") kartu su Nikole
Kidman (Nicole Kidman) bei Tomu Kruzu (Tom Cruise).
Na, o mano jau minėta Antonio Berdžeso romano ekranizacija ,,Prisukamas
apelsinas“, pasirodžiusi 1971 metais visuomenėje sukėlė nemažai kontraversiškų
nuomonių ir paliko didelį pėdsaką ne tik filmų istorijoje, tačiau ir
šiuolaikinėje popkutūroje. Pavyzdžiui, viena žymiausių šiuolaikinės pop muzikos
atlikėjų barbadosietė Rihanna 2011 metais išleistame savo dainos muzikiniame
klipe ,,You da one” (rež. Melina Matsoukas) buvo panaši į pagrindinį šio filmo
veikėją Aleksą, o amerikiečių metalo ir roko atlikėjas, kino filmų režisierius Robas Zombis
(Rob Zombie) savo dainos ,,Never Gonna Stop (The Red Red Kroovy)" vaizdo klipe, išleistame
2009 metais taip pat atrodo kaip pagrindinis filmo veikėjas. Šiame muziniame
klipe net matomos scenos, kuriose atlikėjas kaip ir originalaus filmo veikėjai
sėdi ,,Karova milk“ bare bei siautėja su sportiniu automobiliu ,,Durango 95“.
Naktinis jaunuolių pasivažinėjimas su ,,Durango 95“ |
Šio 136 minučių filmo scenos buvo filmuojamos Londone
įsikurusioje legendinėje kino studijoje ,,Pinewood“, Hertfordšyre (kur gyveno pats
režisierius), Oksforde ir kt. Pagrindinį vaidmenį atliko britų aktorius
Malkolmas Makdauelas (Malcolm McDowell), suvaidinęs tokiuose garsiuose filmuose
kaip ,,Kaligula“ (,,Calogola“, 1979 m.), ,,Idalgas“ (,,Hidalgo“, 2004 m.), keturis
Oskarus laimėjusiame ,,Artiste” (2011 m.), beje, kurio režisierius Michel
Hazanavicius yra lietuvių kilmės, ir t.t.
Montažo autorius buvo Bilas Butleris (Bill Butler), kuris
daugiausiai dirbo prie trumpametražių filmų ir televizijos serialų. Be ,,Prisukamo
apelsino“ jis yra sumontavęs dar ir tokius vaidybinius filmus kaip ,,Cutting
Class“ (1989 m., vaid. Bradd Pitt), ,,Of Love and Shadows” (1994 m., vaid.
Antonio Banderas, Jennifer Connelly) ir kt.
Kostiumus aktoriams kūrė garsi italų dizainerė Milena Canonero,
kuri už savo darbus yra pelniusi net tris Oskarų apdovanojimus, už kostiumus
filmuose ,,Barry Lyndon“ (1975 m.), ,,Chariots of Fire“ (1981 m.) ir ,,Marie
Antoinette“ (2006 m.). Didžiąją dalį muzikos šiam filmui sintezatoriumi sukurė
šiuolaikinė amerikiečių kompozitorė Vendė Carlos (Wendy Carlos), kuri taip pat yra
parašiusi muziką jau minėtam Kubriko ,,Švytėjimui“. Filme dar skamba ir Liudviko
van Bethoveno, Džaokino Rosinio (Gioacchino
Rossini), Henrio Perselio (Henry Purcell), Edvardo Elgaro (Edward Elgar)
ir kitų žinomų klasikų muzika. Filmo dekoracijas kūrė australų dizaineris ir
režisierius Raselas Hagas (Russell Hagg) bei Piteris Šeildsas (Peter Sheilds).
,,Prisukamo apelsino“ biudžetas
siekė truputį daugiau nei du milijonus JAV dolerių, o iš viso jis uždirbo virš 26 milijonų. Nors šis filmas nebuvo
apdovanotas nei vienam Oskarui, tačiau tada jis buvo nominuotas net keturiems apdovanojimams
kaip ,,Geriausias metų filmas”, ,,Geriausias režisierius”, ,,Geriausias
montažas” ir ,,Geriausias adaptuotas scenarijus“. Taip pat filmas buvo
pastebėtas ir Auksinio gaublio apdovanojimuose, kur pelnė tris nominacijas.
Kaip jau minėjau po šio filmo
premjeros kilo audringos diskusijos, kurias dar labiau paaštrino, kuomet
Anglijoje gauja paauglių įvykdė nusikaltimą, apsirengę kaip ,,Prisukamo
apelsino“ veikėjai. Filmas iškart buvo uždraustas
Airijoje
(1971–2000), režisieriaus iniciatyva Didžiojoje Britanijoje (1973–2000), vėliau
Singapūre, Malaizijoje, Pietų Korėjoje ir Ispanijoje. Kubrikas nusprendė
atšaukti filmą iš prekybos Jungtinėje Karalystėje, nes jis ir jo šeima pradėjo
gauti anoniminius grasinimus mirtimi. ,,Prisukamas apelsinas“ vėl ten pasirodė
tik po režisieriaus mirties. Beje, tai tikrai ne vienintelis filmas kino
istorijoje, kuris buvo uždraustas kai kuriose šalyse. Į draudžiamųjų filmų
sąrašą yra patekę tokie garsūs filmai kaip „Kruvinosios skerdynės
Teksase“ (1974 m.), „Egzorcistas“ (1973 m.), „Vakarų fronte nieko naujo“ (1930 m.), „Paskutinis namas kairėje“
(1972 m.) ir begalė kitų.
Pažiūrėjęs šį filmą tikrai galiu
sutikti su daugelio kino kritikų vertinimais, jog jis yra kitoks nei visi,
galbūt net šokiruojantis, nes filme yra rodoma tikrai nemažai smurto scenų. Svarbiausias
dalykas, mano nuomone, šiame filme yra tai, jog jis paliečia dvi skaudžias
žmonėms temas – beširdiškos kartos augimą ir didelį jos nusikalstamumą bei
valdžios reformas, pažeidžiančias žmonių pasirinkimo laisvę. Įdomu ar šios dvi
problemos yra aktualios ir mūsų dienomis?
Žanras
Kalbant apie S. Kubriko darbą, jo neįmanoma įtalpinti į
vieno žanro rėmus – jame yra nemažai elementų, tinkančių tiek draminiam, tiek mokslinės
fantastikos ir kriminaliniam filmui.
Dramos žanrui jį galima priskirti todėl, kad jame
atskleidžiama etinė ir psichologinė problematikos, vyrauja žmogaus ir
visuomenės negerovės tematika bei būdinga individo vidinio ir išorinio pasaulių
konfliktas.
Kriminalinių elementų čia tikrai netrūksta, nes yra rodoma
nemažai scenų, kuriose vykdomi įvairūs nusikaltimai - plėšikavimai, žudymai bei
prievartavimai, o filmo dėmesio centre – nusikaltėlio gyvenimas bei bausmės
atlikimas.
,,Prisukamą apelsiną“ galima pavadinti ir mokslinės
fantastikos filmu, nes čia veiksmas vyksta ateityje, veikėjų naudojamos
futuristinės technologijos, tokios kaip akių užraktas (ant Alekso akių tam, kad
jis neužsimerktų filmo demonstravimo metu) ir pan.
Personažai
Aleksas (akt. Malkolmas
Makdauelas, gim. 1943 m.) –
tai neregėto žiaurumo, mokyklos nelankantis jaunuolis. Jis vadovauja keturių
narių gaujai, su kuria vakarais vykdo siaubingus nusikaltimus, tačiau grįžęs
namo tėvam pasakoja, jog jis dirba įvairiausius darbus šian bei ten padėdamas
žmonėms. Nors šis vaikinas, kaip jau minėjau yra žiaurus, tačiau jis turi
potraukį estetiniams dalykams, ypač klasikinei muzikai. Jis bjaurisi
šiuolaikine visuomene, kuri nesidomi kultūra.
Dima (akt. Warren
Clarke, 1947 m.) – tai pats kvailiausias iš visos Alekso gaujos narių, kuris
vėliau su kitais gaujos nariais išdavė jį trenkdamas jam į galvą su pieno
buteliu, tam, kad jis po kates auginančios moters žmogžudystės nespėtų pabėgti
iš jos namų nuo policijos pareigūnų.
Džordžis (akt.
James Marcus, gim. 1942) - vienas iš Alekso gaujos narių.
Pitas (akt. Michael Tarn, 1951 m.) – vienas iš Alekso
gaujos narių.
Alekso tėtis
(akt.Philip Stone, 1924–2003)
Alekso mama (akt.Sheila
Raynor, 1908–1998)
Ponas Aleksanderis
(akt. Patrick Magee, 1922–1982) – rašytojas, į kurio namus įsilaužė Aleksas su
savo gauja ir jį sumušė bei išprievartavo jo žmoną.
Ponia Aleksander
(akt. Adrienne Corri, gim. 1930 m.) – rašytojo Aleksanderio žmona, kurią sumušė
ir išprievartavo Alekso gauja, vėliau po šio išpuolio ji mirė.
Ponas Deltoidas (akt.Aubrey
Morris, gim. 1926 m.) – Aleksą nuolat stebintis ir kontroliuojantis pataisos
mokyklos inspektorius.
Kates auginanti
vieniša ponia (angl. Catlady) – (akt.Miriam Karlin, 1925–2011) – moteris, į
kurios namus įssilaužė Aleksas ir ją užmušė.
Vyriausiasis
sargybinis (akt. Michael Bates, 1920–1978) – kalėjimo, kuriame buvo
uždarytas Aleksas vyriausiasis sargybinis.
Vidaus reikalų
ministras (akt. Anthony Sharp, 1915–1984) – politikas, išsirinkęs Aleksą
naujo ,,Liudoviko metodo“ eksperimentui.
Daktaras Brodskis
(akt. Carl Duering, gim. 1923
m.) – tai vienas iš ,,Liudoviko metodo“ išradėjų ir eksperimento
dalyvių. Šis metodas buvo taikomas Aleksui tam, kad jis būtų išgydytas nuo
smurto.
Benamis (akt.
Paul Farrell, 1893–1975) – tai dar viena Alekso ir jo gaujos auką, kurią jie
žiauriai sumušė.
Džo (akt. Clive
Francis, gim. 1946 m.) – vaikinas, kuris nuomavo Alekso kambarį iš jo tėvų.
Kalėjimo viršininkas
- (akt. Michael Govern, 1913–1987) - kalėjimo viršininkas, kuriame buvo
uždarytas Aleksas.
Kalėjimo kapelionas
(akt. Godfrey Quigley, 1923–1994) – per jo skaitomas pamaldas Aleksas patarnaudavo.
Pono Aleksanderio
asmens sargybinis (akt. David Prowse, gim. 1935 m.).
Siužetas
,,Prisukamo Apelsino” veiksmas vyksta ateityje, tai galima
spręsti iš namų interjero - ryškių sienų, baldų bei iš kai kurių veikėjų
išvaizdos - neįprastų rūbų, žalia, violetine spalvomis nudažytų jų plaukų. Tai
tikrai negalėjo atrodyti įprastai filmo premjeros metais. Šalis, kurioje vyksta
veiksmas neminima, tačiau aiškiai galima atpažinti Didžiąją Britaniją. Čia iš
viršaus yra filmuojamas Wandsworth kalėjimas, esantis pietvakarinėje Londono
dalyje, veikėjų vartojamas per Londoną tekančios upės Temzės pavadinimas.
Na, o pats filmas pasakoja apie jaunuolį, vardu Aleksas,
kuris kartu su savo žiauriais draugais žudo benamius, prievartauja moteris,
mušasi, vagia, girtuokliauja, nes tai jiems yra pramoga, nesvarbu, kad tai
baigiasi tragiškai aplinkiniams. Viena iš tokių scenų yra, kuomet visa,
kaukėmis vilkinti ketveriukė įsiveržia į pagyvenusio rašytojo namus ir juos
nusiaubia bei išprievartauja jo žmoną, o Aleksas, užsilipęs ant stalo pradeda
dainuoti linksmą dainelę „I’m singing in the rain”, parodančią, kad jis
tenkinasi darydamas ir matydamas smurtą. Visame filme smurto scenos
necenzūruojamos – čia režisierius nevengia rodyti kraujo ir nuogybių.
Taigi, praėjus kuriam laikui Alekso vadovavimas
pradeda nepatikti kitiems gaujos nariams, todėl vienas iš jų per įsilaužimą į
vienišos, kates auginančios moters namus sužaloja jį buteliu į galvą. Nespėjusį
pabėgti Aleksą sučiumpa policija. Už žmogžudystę jis keturiolikai metų yra
uždaromas į kalėjimą, tačiau ten atvykęs šalies vidaus reikalų ministras išsirenka šį
jaunuolį naujam valdžios vykdomam eksperimentui, todėl jis yra perkeliamas į
specialų medicinos fakultetą. Čia jam yra taikomas ,,Liudoviko metodas“, kuris
esą gali perauklėti sunkius nusikaltėlius ir numalšinti jų norą smurtauti.
Taikant šį metodą Aleksui suleidžiama specialaus serumo ir jis priverčiamas
žiūrėti smurtinius filmus, kurie turi jam kelti pasišlykštėjimą ir neigiamas
asocijacijas. Visų šių seansų metu skambėdavo vaikino mėgstama Liudviko van
Bethoveno Devintoji simfonija, kuri vėliau jam tapo nepakenčiama ir net
žudanti.
Aleksas ,,Liudoviko metodo“ taikymo metu |
Pagaliau, po kiek laiko jis yra paleidžiamas iš ligoninės į
namus, kaip visiškai išgijęs nuo smurto. Tačiau viskas tuo nesibaigia, mat iš
savo namų išprašytą ir gatvėje bevaikštinėjantį Aleksą atpažįsta išmaldos prašantis
benamis, kurį kadaise vaikinas kartu su savo gauja sumušė, ir pasikvietęs savo
draugus - kitus benamius užpuola jį. Deja, dėl gydymo pasekmių jaunuolis negali
apsiginti. Čia jam į pagalbą atskuba policijos pareigūnai, kurie nuvaiko jį
užpuolusius benamius. Tačiau pasirodo, jog jie yra buvę Alekso gaujos nariai,
išdavę jį. Pasinaudoję jo bejėgiškumu nuveža jį į atokią vietą ir sumuša.
Sumuštas vaikinas tikėdamasis pagalbos užklįsta į kažkieno namus. Pasirodo, jog
tai buvo to paties pagyvenusio rašytojo, kurį jis su savo draugais kadaise buvo
užpuolęs, namai. Laimei rašytojas jo neatpažįsta kaip užpuoliko, tik supranta,
jog tai naujojo ,,Liudoviko metodo“ auka, nes apie tai skaitė laikraštyje. Prieš
šią valdžios sukurtą techniką rašytojas yra labai nusistatęs, nes, anot jo,
nauja reforma varžo žmonių laisves. Besimaudydamas rašytojo namuose Aleksas
vonios kambaryje pradeda dainuoti „I’m singing in the rain” – tą pačią dainelę,
kurią jis atsistojęs ant stalo dainavo rašytojo namuose per užpuolimą.
Aleksanderis išgirdęs vaikiną, iškart jį atpažįsta kaip užpuoliką, todėl
sukuria jam keršto planą - prie stalo
jis pripilą Aleksui į taurę vyno su migdomaisiais. Tuo metu į namus atvyksta
rašytojo draugai, kuriuos jis pasikvietė tam, kad parodytų šią Liudoviko metodo
auką. Šie svečiai atsisėdę prie jaunuolio, kuris tuo metu valgė, klausinėjo,
kaip su juo buvo elgiamasi. Na, o šis viską išsipasakojo, kad seansų metu jam
buvo rodomi ne tik smurto pilni filmukai, bet ir leidžiama Bethoveno Devintoji
simfonija, į kurią jis lygiai taip pat reagavo lyg žiūrėdamas smurto scenas.
Staiga Aleskas dėl stiprių migdomųjų poveikio prarado sąmonę, o tuo
pasinaudodamas rašytojas jį pervežė į kitą namą ir uždarė taip, kad vaikinui
nebūtų galimybės išeiti. Tada pradėjo leisti visu garsu Bethoveno Devintąją,
nuo kurios Aleksui darėsi bloga, todėl negalėdamas ištrūkti iš kambario jis
nusprendė išokti pro langą ir taip nusižudyti.
Laimei Aleksas nemirė, tačiau labai sunkiai susižalojo.
Tarsi visas jo klaidas atleidę į ligoninę aplankyti atvyko abu jo tėvai,
kuriems buvo gaila savo sūnaus, su kuriuo, anot laikraščių, taip siaubingai
pasielgė valdžia. Taip pat atvyko ir pats vidaus reikalų ministras, kuris
jaunuoliui prisipažino, jog jų vykdoma politika jam pakenkė ir jis tapo
nevykusios teisėsaugos auka.
Taigi, nors iš pradžių žiūrėdami filmą Aleksui mes jautėme
antipatiją, nes jis buvo antiherojus, darantis makabriškus nusikaltimus, tačiau
dabar į jį bežiūrint mums darosi jo gaila, norime jį užjausti.
Idėjos ir problematika
Kalbant apie paties filmo idėją
ir problematiką, čia pagrinde yra nagrinėjami doroviniai bei moraliniai
klausimai. Pavyzdžiui, ar valdžios pasirinktas, gėrovę šalyje bandantis
įtvirtinti metodas ištikrųjų yra geras ir nežalojantis visuomenės, kitaip tariant
ar gėris išlieka gėriu? Iš istorijos ir dabarties įvykių mes žinome nemažai
panašių pavyzdžių, kuomet kai kurių šalių valdžia siekdama įtvirtinti
absoliučią tvarką valstybėje taip pat kaip ir filme imasi drastiškų priemonių,
suvaržančių žmonių laisves. Kaip pavyzdį galima įvardinti totalitarinį režimą
dabartinėje Šiaurės Korėjoje, komunizmą buvusioje
Sovietų Sąjungoje ar dabartinėje Kinijoje.
Taip pat ne ką mažesnę svarbą filme užima ir bandymas
prievarta reintegruoti nuteistąjį į visuomenę. Kaip jau minėjau, visuomenei
kenkiantis asmuo yra prieš savo valią verčiamas paklusti bendram tvarkos
supratimui. Toks prievartinis auklėjimas dar labiau žaloja jau ir taip sužalotą
žmogaus psichiką ir atneša dvigubą pykčio dozę, kuri priverčia prievartos auką
keršyti aplinkiniams. Prievartos naudojimas sumažinti prievartą tik dar
pablogina situaciją ir, anot psichologų, sukuria grandininę reakciją. Reikia
kaip tik nuteistajam sužadinti norą keistis, o ne keisti jį naudojant
prievartos metodus, šiuo atveju kaip Liudoviko metodą. Taigi, nepaisant to, kad
po šio filmo premjeros prabėgo daugiau nei keturiasdešimt metų, tačiau jame
gvildenamos problemos dar ir šiandien žmonijai yra svarbios ir aktualios.
Stilius ir pasakojimo būdai
Filme, kaip ir knygoje istorijos pasakotojas yra pagrindinis
veikėjas Aleksas, kuris į skaitytojus ir žiūrovus kreipiasi vienodai ,,O mano
Broliai”. Dažnai jis vertina ir komentuoja tam tikrų veikėjų elgiasį,
pavyzdžiui filme jis pasakoja, kaip viena gauja bando išprievartauti merginą.
Jis taip pat samprotauja, papasakoja savo savijautą - ką jis jautė, kai
rašytojas leido Bethoveno Devintąją simfoniją ir netgi išsako žiūrovui savo
nuomonę apie tam tikrus dalykus.
Filme pagrindinis veikėjas kalba vartodamas žargoną, kurį
išgalvojo romano rašytojas Antonis Berdžesas. Šį žargoną rašytojas pavadino
,,Nadsat“ kalba, kurios pavadinimo etimologija siejama su rusišku žodžiu
,,надцать“ (nadtsat), todėl ne tik knygoje bet ir filme veikėjas šneka
maišydamas anglų ir rusų kalbų žodžius, pavyzdžiui savo draugus jis vadina
,,droogs“ arba sako ,,I’m a good chelovek” (,,aš esu geras žmogus“). Tačiau
skaitant lietuvišką Berdžeso knygos vertimą, kurią vertė Vytautas Petrukaitis,
ši kalba vadinama ne ,,Nadsat“, o ,,Tynų“ kalba ir ten veikėjas kalba anglišku
žargonu.
Išraiškos priemonės
Visame filme režisierius naudojo nemažai įvairių išraiškos
priemonių. Pavyzdžiui, filmas yra pradedamas skambant dramatiškam ir didingam žymaus
anglų kompozitoriaus Henrio Perselio (1659-1695) maršui ,,Music for the Funeral
of Queen Mary“ (liet. ,,Muzika Karalienės Marijos laidotuvėms“), kurio
metu ekrane yra matomas tik ryškiai
raudonas fonas, vėliau besikeičiantis su mėlynu fonu, kuriuose atsiranda kūrėjų
vardai ir filmo pavadinimas. Šio dramatiško maršo ir tamsiai raudono fono derinys
žiūrovui perteikia artėjančio pavojaus ar agresijos jausmą ir atrodo, jog
kažkas tuoj įvyks. Staiga ekrane atsiranda stambiu planu filmuojamas Alekso veidas.
Dėl riboto vaizdo mes negalime pasakyti, kokioje aplinkoje jis yra, tik tai jo įtartinas
ir ironiškas žvilgnis, nukreiptas į kameros objektyvą t.y. į žiūrovą mums
tarytum sufleruoja, jog jis tikrai ketina padaryti kažką negero. Tačiau pradedanti
tolti filmavimo kamera mums parodo visai ką kita, nei mes iš pradžių
įsivaizdavome – pasirodo, jog šalia jo dar yra ir kiti trys gaujos nariais,
kurie kartu su juo sėdi pieno bare, o Aleksas rankose laiko pieno stiklinaitę
ir ruošiasi ne kokią blogybę iškrėsti, o tiesiog jo atsigerti. Taip panaudodamas
riboto vaizdo principą režisierius mus sąmoningai suklaidina.
Beje, baro, kuriame jaunuoliai sėdi, aplinka yra gana keista
ir kitokia nei įprasta mums matyti – vietoje normalių baro stalų yra baltos, neaprengtos
ir tiltelio poza stovinčios menekenės – statulos. Šis akcentas, mano nuomone,
dar labiau paryškina jau minėtą filmo esmę
– iškrypusią visuomenę.
Kiek vėliau matome gatvėje gulintį, išgėrusį ir dainuojantį
benamį, link kurio artėja tų pačių, iš baro einančių jaunuolių hipertrofuoti šešėliai,
sukuriantys truputį bauginančią atmosferą bei tarytum pranešantys apie
gresiantį pavojų benamiui.
Tas pats mano jau minėtas H. Perselio
maršas yra naudojamas dar keletoje vietų, pavyzdžiui, antroje filmo pusėje,
kuomet susirinkusiems žmonėms yra rodoma, kaip Liudoviko metodas pakeitė
Aleksą. Skambant tokiai muzikai prieš jo
akis stovi pusnuogė mergina ir pradeda eiti link jo. Bežiūrint šią sceną ir
girdint tokį garso takelį kyla intriga ir klausimas ką ji ruošiasi jam
padaryti. Po keletos sekundžių mergina yra filmuojama iš apačios į viršų, todėl
dėl perspektyvinių
transformacijų jos padidėjęs atvaizdas įgauna simbolinę reikšmę, jog ji yra
pranašesnė už, prieš ją klūpantį Liudoviko metodo palaužtą Aleksą.
Režisierius puikiai pavaizduoja
ir blogą Alekso savijautą po to, kai jį grįžusį iš kalėjimo šeima atsisako
priimti į namus, kadangi ten jam nėra vietos, nes jo tėvai dabar turi ,,naująjį
sūnelį“ – nuomininką Džo. Įskaudintas Aleksas eidamas gatve žiūri į tiltą, o
sustojęs pradeda žiūrėti į vandenį. Skambant lėtai violančelių muzikai kameros
objektyvas juda link susimasčiusio Alekso veido ir jis yra rodomas stambiu
planu. Bežiūrint į jį pasidaro įdomu, apie ką gi jis galvoja, nes iš šono
atrodo, jog jo galvoje kirba tūkstančiai minčių. Galbūt viena iš jų –
savižudybė? Taip panašiai rusų rašytojo Levo Tolstojaus romano ,,Anna Karenina“
beveik visose ekranizacijose vaizduojama ir pagrindinė veikėja Anna prieš palįsdama
po traukiniu.
Nemažai nusikaltimų (merginos prievartavimas kazino,
Bilo ir Alekso gaujų muštynės, Kates auginančios moters užmušimas ir t.t.) įvykdomi
fone skambant vietomis ryškiai, pakiliai ir gana nuotaikingai italų
kompozitoriaus Džaokino Rosinio operos uvertiūrai ,,La gazza ladra“ (liet.
,,Šarka vagilė“). Tokio garso takelio panaudojimas, esant mano minėtoms
situacijoms, jas paverčia labiau tragikomediškomis bei grotestiškomis, nei
liūdnomis, baisiomis ar tragiškomis. Naudodamas tokią išraiškos priemonę
režisierius tikriausiai nori dar labiau parodyti, kad jaunuoliai darydami šiuos
nusikaltimus pramogauja.
Kuomet Aleksas namo parsiveda dvi
merginas, yra naudojamas pagreitintas judesys, galbūt norint parodyti, jog jis
su jomis praleido ilgą laiko tarpą.
Kalbant apie Berdžeso knygos ekranizavimą, režisierius,
palyginus su kitų knygų ekranizacijomis, nedaug nukrypo nuo esminių dalykų.
Filme jis pavaizdavo beveik visas svarbiausias scenas, kai kur veikėjų dialogai
atrodė visai tokie patys kaip ir knygoje, pavyzdžiui trumpas gaujos pokalbis su
rašytojo žmona prašant pagalbos. Ir knygoje ir filme Aleksą taip pat persekioja
bei nuolat kontroliuoja pataisos mokyklos inspektorius ponas Deltoidas. Netgi
tokia smulkmena kaip daugiabučio namo numeris (Nr. 18A.) sutampa su knygoje ir filme esančiu.
Žinoma egzistuoja ir keletas dalykų, kurie yra
tik režisieriaus interpretacijos. Pavyzdžiui romane nėra paminėta, jog Aleksas
turėtų kokį nors augintinį, o filme jis augina pitoną. Filme jaunuolių grupė
užpuola benamį, kuris vėliau atpažįsta vieną iš savo skriaudėjų – Aleksą, o
knygoje gaujos auka yra iš bibliotekos einantis senyvo amžiaus žmogus, nešinas
retomis knygomis. Aleksą filme gydo ne daktaras Brenomas, kaip rašoma A.Berdžeso
kūrinyje, bet moteris. Filme nėra parodyta ir keletos scenų, pavyzdžiui
parduotuvės nusiaubimas ar tai, jog kalėjime pagrindinis veikėjas užmuša kitą
kalinį. Nors, mano nuomone, jeigu šie du paskutiniai dalykai būtų buvę
pavaizduoti filme, mes į Aleksą galbūt žiūrėtume daug griežčiau ir pabaigoje
filmo jo taip negailėtume kaip nesėkmingos valdžios reformos aukos. Filme
nutylimas ir Alekso tikrasis amžius – tai palikta spręsti žiūrovui. Apie
pagrindinio veikėjo amžių žiūrėdami filmą mes galime spręsti tik tiek, kad jis
yra paauglys, einantis į mokyklą, o knygoje aiškiai parašyta, kad jam yra
penkiolika metų. Taip pat skirtingai nei A. Berdžeso romane, šiame filme
neparodyta, jog rašytojas Aleksanderis rašo knygą pavadinimu ,,Prisukamas
apelsinas“, kurioje kritikuoja valdžios taikomus metodus žmonėms, todėl
daugeliui žiūrovų tenka sukti galvą bandant iššifruoti tokį iš pažiūros keistą romano
ir jo ekranizacijos pavadinimą. Pasirodo, jog kiekvienas žmogus yra lyg
apelsinas, augantis ant ,,Pasaulio medžio pasaulio sode“, kurį neva užveisęs
Dievas, o naujoji valdžia taikydama tokius metodus kaip Liudoviko nori mus
paversti į prisukamus mechanizmus tam, kad darytume viską pagal juos ir taip
taptume ,,prisukamais apelsinais“. Beje, filmo pabaiga nuo knygos pabaigos taip
pat skiriasi - Kubrikas neįtraukė į filmą paskutiniojo knygos skyriaus, kuriame
aprašoma, kaip Aleksas tampa doru piliečiu ir mąsto apie šeimos sukūrimą.
Žinoma, yra dar keletas režisieriaus išgalvotų dalykų,
tačiau tai visiškai nekeičia minties, kurią savo romane norėjo parodyti
Berdžesas.
Išvados
Stenlį Kubriką mes drąsiai galime vadinti vienu iš geriausių
režisierių visame pasaulyje, ekranizavusį ne vieną garsų romaną, tarp jų ir A.
Berdžeso ,,Prisukamą apelsiną“. Šios knygos ekranizacija sulaukė daug
kontraversiškų vertinimų ir paliko didelį įspaudą ne tik kino istorijoje, bet
ir šiuolaikinėje popkultūroje. Pagrindinis filmo personažas Aleksas įkvėpė ne
vieną dabarties muzikos atlikėją, vaizdo klipų ar serialų kūrėją, todėl net ir
šiuolaikiniame mene galime aptikti su ,,Prisukamu apelsinu“ susijusių detalių.
Šios mokslinės fantastikos ir
kriminalinės dramos siužetas tikrai įdomus ir pritraukiantis. Nors filme scenos
nėra cenzūruojamos ir rodoma nemažai nuogybių, tačiau nuo jo atsitraukti sunku.
Čia ryškūs ir įsimenantys personažai, sukurta įdomi atmosfera, o taip pat gvildenamos
dar ir šiandien žmonijai svarbios moralinės bei dorovinės problemos – jaunimo nusikalstamumas,
žmogaus pasirinkimo laisvės suvaržymas, nubaustųjų reintegracija į visuomenę ir
t.t. Ir nesvarbu, jog šis filmas buvo sukurtas prieš daugiau nei keturiasdešimt
metų.
Filme atsiskleidžia ir didelis režisieriaus
talentas – jis meistriškai naudodamas įvairias meninės raiškos priemones, mums
puikiai perteikia veikėjų savijautą. Taip pat jis idealiai įvairioms scenoms
pritaiko visame pasaulyje garsių kompozitorių, tokių kaip Liudviko van
Bethoveno, Džaokino Rosinio, Henrio Perselio muziką. Ir nors filmas niekada
nelaimėjo nei vienos Oskaro ar Auksinio gaublio statulėlės, tačiau jį vis tiek
galime vadinti tikra kino klasika.
Informacijos šaltiniai
Antonis Berdžesas. Romanas ,,Prisukamas apelsinas“. Alma littera,
1993
www.lt.wikipedia.org/wiki/Mokslin%C4%97_fantastika
www.nzherald.co.nz/lifestyle/news/article.cfm?c_id=6&objectid=10008336
www.spin.com/articles/watch-rihannas-clockwork-orange-inspired-you-da-one-video
www.mtv.com/news/articles/1451614/rob-zombie-storms-hollywood.jhtml
www.nzherald.co.nz/lifestyle/news/article.cfm?c_id=6&objectid=10008336
www.spin.com/articles/watch-rihannas-clockwork-orange-inspired-you-da-one-video
www.mtv.com/news/articles/1451614/rob-zombie-storms-hollywood.jhtml
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą